Protokół powypadkowy
Autorem artykułu jest Zdzisław Dziadkowski
W codziennej pracy służb BHP oraz osób zajmujących się zagadnieniami bezpieczeństwa i higieny pracy mamy do czynienia z wypadki przy pracy. W artykule daję wskazówki co należy uwzględnić przy sporządzaniu protokółu powypadkowego.
Sporządzając dokładny opis przebiegu wypadku przy pracy w protokole powypadkowym należy uwzględnić:
1. Jakie czynności pracownik wykonywał w chwili zaistnienia wypadku, czy czynności które wykonywał należały do jego obowiązków wynikających z zajmowanego stanowiska pracy.
2. Jakie urządzenia, czynniki lub substancje przyczyniły się na zaistniały wypadek?
3. Czy obsługiwane urządzenie było technicznie sprawne, jaka była usterka-niesprawność i jej wpływ na zaistnienie wypadku?
4.Czy podczas pracy na danym stanowisku jest wymagane używanie środków ochrony osobistej lub innych zabezpieczeń, na którym wystąpił wypadek, czy były one używane w czasie poprzedzającym wypadek?
5. Czy ochrony osobistej (zbiorowej) i inne stosowane środki zabezpieczające były właściwe?
6. Czy były przestrzegane przepisy BHP?
7. Czy poszkodowany posiadał odpowiednie kwalifikacje wymagane na danym stanowisku pracy, oraz czy posiadał stosowne uprawnienia i czy był świadomy grożącego niebezpieczeństwa?
8. Czy i kiedy poszkodowany był przeszkolony w zakresie BHP (instruktaż ogólny, stanowiskowy, szkolenie okresowe), czy był zapoznany z oceną ryzyka zawodowego na danym stanowisku pracy?
9. Czy i kiedy poszkodowany przeszedł badania lekarskie czy były jakieś przeciwwskazania lekarskie do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku?
10. Czy obowiązujące na danym stanowisku pracy instrukcje obsługi maszyn i urządzeń lub przepisy wskazujące sposób wykonywania zadań w sposób bezpieczny, były przestrzegane oraz czy instrukcje i przepisy były dostępne? Ponadto czy pracownik został z nimi zapoznany?
11. Jakie inne okoliczność nie związane z materialnym środowiskiem pracy, organizacyjne, ludzkie, (sprawność poszkodowanego, trzeźwość w dniu wypadku) miały wpływ na zaistnienie wypadku?
12. Czy był zapewniony prawidłowy nadzór nad pracą na stanowisku, na którym miał miejsce wypadek?
Ponadto należy umieścić krótką informację na temat udzielenia pierwszej pomocy.
Na końcu protokołu - wnioski, określić jakie przedsięwzięcia należy podjąć aby w przyszłości wypadki nie występowały np. Zarządzenie Dyrektora.
Zdzisław Dziadkowski
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz